Om os

Om børnehuset:

Børnehuset Horne er en enhed i Område Nordvest.

Vores åbningstider er:

Mandag- torsdag 6.30- 16.30, fredag 6.30- 16.00

Grupper:

Børnetallet ligger på ca. 50 børn i børnehaven, færrest efterår og flest forår.

Vores vuggestue er normeret til 12 børn.

Vi arbejder med aldersopdelte grupper: vuggestue, yngste gruppe, mellemgruppe og ældste gruppe. Vi brobygger på tværs af stuerne. Alle børn er tilknyttet en primærpædagog.

Hvad kendetegner børnehuset:

I Børnehuset Horne vægter vi udeliv højt. Vi laver også mange indendørsting såsom at læse historier, lægge puslespil og lege med vores indendørs legetøj. Vi kan også lide at lave kreative ting, synge og lege sanglege m.m. Vi lægger vægt på børnenes relationer til hinanden, samt deres frie leg.

Vi vægter samarbejdet med jer forældre højt og vil gøre vores bedste for at skabe gode rammer for dialog.

Primærpædagogen er ansvarlig for netop jeres barns trivsel, udvikling og læring, i samarbejde med kolleger.

Indretning i børnehuset:

Børnehaven er opdelt i tre stuer. Yngste-, mellem- og ældste gruppen. Alle tre stuer bliver forbundet af vores fællesrum. Vi har små legezoner, som inspirerer børnene til forskellige lege, som f.eks. rolleleg, konstruktionsleg, spil mm. Vuggestuen ligger i den anden ende af fællesrummet. I Børnehuset ydretimer mødes alle børnene i fællesrummet. Under corona er vi meget opdelt i grupper. I denne sammenhæng, har vi oprettet garderober ved de enkelte stuer.

Børnehusets nærmiljø:

Børnehuset er sammenbygget med Stendyssehallen og Horne skole. Vi har en stor legeplads, som byder på store træer, hyggelige kroge og en fin sansehave. Vi har områder til sandkasseleg og gynger fordelt rundt på legepladsen. Legepladsen er kuperet, så der er rig mulighed for at udfordre motorikken. Om vinteren kan vi kælke. Vi ligger tæt på det nedlagte ”Horne gartneri”. Her nyder vi at gå over for at følge årets gang i naturen, eller give hønsene lidt brød.

Hvordan og med hvem samarbejder vi:

Børnehuset er sammenbygget med Stendyssehallen og Horne skole. Det giver os helt unikke muligheder for samarbejde. Vi samarbejder med Horne skole, hvor vi har brobygning mellem de kommende skolebørn og børnehaveklassen. Hallen har vi mulighed for at benytte til motoriske aktiviteter. Ligeledes har vi et samarbejde med Horne håndbold, som henter tilmeldte børn fra børnehaven, til en gang boldsjov.

Vi går i teater med mellemgruppen og ældste gruppen 4 gange årligt.

Hver 2. uge deltager mellem og ældste gruppen i musikprojektet Sistema.

Ved behov er der samarbejde med PPR og/eller Børne- familieafdelingen.

Dagsrytme/ spisetider i vuggestuen:

Kl. 6.30- 7.30 modtages vuggestuebørn i yngste gruppen. Her kan barnet med hjælp spise sin medbragte morgenmad.

Kl. 7.30 går vuggestuebørnene ned i vuggestuen.

Kl. 8.30 spiser vi formiddagsmad

Kl. 9.00 starter dagens pædagogiske aktiviteter.

Kl. 11.00 spiser vi frokost. Efter frokost bliver de børn, der sover til middag puttet.

Kl. ca. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad. De børn der stadig sover, får mad når de vågner.

I vuggestuen har forældrene valgt, at der skal være frokostordning. Dvs. At der serveres mad fra “Fru Hansens kælder” til frokost. Madplanen varierer fra uge til uge. Der serveres varieret i løbet af ugen. F.eks. Suppe, grød, fisk brød mm. Frokostordningen indeholder kun mad til frokost. Derfor skal barnet selv medbringe formiddagsmad og eftermiddagsmad i en madkasse.

Dagsrytme/ spisetider i børnehaven:

Kl. 6.30- 7.30 Her har jeres barn mulighed for at spise sin medbragte morgenmad på stuen.

Kl. 8.30 samles stuerne til formiddagsmad fra egne madpakker.

Kl. 9.00 Dagens pædagogiske aktiviteter starter

Kl. 11.30 Børnene spiser deres medbragte madpakker. Efter frokost, er det muligt at få en lille lur, hvis der er behov for det.

Kl. 14.00 Børnene samles, og der er mulighed for at få en eftermiddagsmad fra madpakken.

Følg os på facebook:  https://www.facebook.com/Børnehuset-Horne/